Vierde Nederlandse titel op rij voor Havic B1

17 juni j.l. stond voor Havic B1 een 4e NK op de agenda. Alle vorige edities werden door het fusieteam van Harkema en Invicta gewonnen dus ging de ploeg voor niets minder dan de titel Nederlands Kampioen naar De Lier (ZH).
Ze reisden in busjes van Bosklopper verhuur uit Doezum, beschikbaar gesteld door transportbedrijf Benedictra uit Harkema, al een dag eerder af naar deze plaats. Na de nacht te hebben doorgebracht in een Stayokay hotel in Den Haag ging Havic ’s morgens naar CKV Valto uit De Lier om daar het NK te spelen. Na het voorstellen van alle teams moest Havic de 1e wedstrijd tegen KVA aantreden. De wedstrijden duurden 2x een kwartier wat betekent dat er gelijk scherp begonnen moet worden. De wedstrijd ging in het begin gelijk op maar Havic was duidelijk de betere ploeg en won met 9-6.
Tussen elke ronde zat een half uur rust die de ploeg benutte om even tot zichzelf te komen en de volgende wedstrijd te bespreken.
Woudenberg was de volgende tegenstander. Deze ploeg had de eerste wedstrijd verloren dus voor Havic zaak om ook deze wedstrijd winnend af te sluiten. Woudenberg had lange heren en daar kon Havic in het begin geen vat op krijgen . Bijna alle rebounds waren voor Woudenberg en zo keek Havic na 5 minuten tegen een 0-3 achterstand aan. Havic toonde veerkracht en na een 4-3 ruststand won Havic met 12-6.
De laatste poulewedstrijd was tegen Avanti. Dit team had ook beide voorgaande wedstrijden gewonnen alleen het doelsaldo van Havic was beter. Om de finale te bereiken was een gelijke stand voldoende. Tot 5-2 voorsprong was er niks aan de hand voor Havic maar Avanti knokte zich terug in de wedstrijd en via 6-6 werd het 6-8 voor Avanti. Alles moest nu uit de kast om er minimaal een gelijkspel uit te slepen. Havic kon er nog 7-8 van maken. Op deze stand miste Avanti een strafworp maar de scheidsrechter besliste dat deze overnieuw mocht. Ook deze werd door Avanti gemist. En toen het leek dat ditmaal de finale niet bereikt zou worden scoorde Rien van der Laan in de allerlaatste seconden de allerbelangrijkste doelpunt van dit toernooi.
De finale was tegen ONDO. Tegen deze ploeg had Havic in de zaal ook gespeeld en werd er in de poule van gewonnen. Het leek op voorhand dus mogelijk deze ook met winst af te sluiten maar het bleef natuurlijk een finale. Havic stond deze wedstrijd slechts 1 maal achter met 0-1. De rest van deze finalewedstrijd was Havic beter en won met 8-5. Wederom een Nederlandse titel rijker voor dit talentvolle team.
Anton van Doorn