Reactie bestuur uitzending Zembla

Beste leden, ouders/verzorgers van KV Harkema,

In reactie op de uitzending van Zembla over de mogelijke schadelijke effecten van het spelen op kunstgrasvelden met strooisel van rubbergranulaat, wil het bestuur u het volgende laten weten:

Televisieprogramma Zembla besteedde woensdagavond in haar uitzending aandacht aan de mogelijke gezondheidsrisico’s van de rubberen korrels, het zogeheten SBR-rubbergranulaat, in kunstgrasvelden. Wij begrijpen de zorgen die er op dit moment zijn. Het gemeentebestuur ziet echter op dit moment geen aanleiding om de kunstgrasvelden in Achtkarspelen uit voorzorg te sluiten

Geen verwachtte gezondheidsrisco’s
Het RIVM heeft op basis van meerdere onderzoeken vastgesteld dat er bij het sporten op met rubberkorrels ingestrooide kunstgrasvelden geen gezondheidsrisico is te verwachten. De rubberen korrels in kunstgrasvelden moeten voldoen aan wettelijke normen. Dat geldt ook voor andere rubberen producten zoals fopspenen, speelgoed en telefoonhoesjes. De gemeente vertrouwt op de expertise en onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Vervolgonderzoek
Aanstaande maandag is er een bijeenkomst over het kunstgras met onder meer het RIVM, de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) en kunstgrasfabrikanten. Daarin zullen de uitkomsten van het programma Zembla worden besproken.

Door de Europese Commissie is aan het ECHA (European Chemical Agency) opdracht gegeven onderzoek te doen naar de samenstelling van de stoffen van rubbergranulaat en de effecten hiervan op de gezondheid. De resultaten van dit onderzoek worden begin 2017 verwacht.

Wij wachten met veel belangstelling de uitkomsten van het overleg en van het onderzoek af. Wij zullen als vereniging op toe zien dat het onderzoek objectief wordt uitgevoerd.  Zodra wij nieuwe informatie ontvangen zullen wij u uiteraard op de hoogte brengen.

Mochten er nog vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande informatie aarzel dan niet en neem contact op met onze voorzitter:
Sietse Dijkstra – 0646010035

De geplande wedstrijden van 08-10-2016 gaan dan ook gewoon door.

Reactie KNKV